Wednesday, October 10, 2012

Jeux de mains


Jeux de mains! 


video


Use this video clip - where the filming was done on location in Martinique to help demonstrate that the Francophone world extends well beyond Canada

This video was filmed in a primary school (Ecole primaire Plateau-Didier), in the capital of Martinique, Fort de France.

Context: Demonstrations of two clapping games en français


TRANSCRIPT

Deux jeux de mains
Arnaud
Pendant la recréation, les filles font beaucoup de jeux, comme des jeux de mains.  Les filles qui sont ici, jouent à un jeu de mains qui s’appelle ‘A la sortie du lycée’ et qui nous apprend des nombres entre 10 et 100.

Girls
A la sortie du lycée
Les filles se sont éclatées
Les garçons se sont amusés
Allez!  Danse, danse, danse avec moi
Allez!  Danse, danse, danse avec moi
Cinq plus cinq est égale à dix
Dix plus dix est égale à vingt
Vingt plus vingt est égale à quarante
Trente plus trente est égale à soixante
Quarante plus quarante est égale à quatre-vingt
Cinquante plus cinquante est égale à cent!

Arnaud
Il y a beaucoup de jeux de mains. Les filles qui sont derrière nous jouent à un jeu qui s’appelle une autociette. Il nous apprend un peu l’alphabet.

Girls
Une motocyclette, ça fait la bam-ba
Ça fait la ché-ché
La hola
La la la la, la la
La la la la, la la
A, B, C…….X, Y , Z.


Language elements: Numbers 1-100 in tens, égale à, plus, alphabet

Suggested activities:

  • These clapping games need little explanation. In all likelihood, children will quickly try to imitate them to keep up with the children in Martinique. To make it easier, break the clip down into smaller sections to help the children work out the sequences.
  • Having listened to the first clapping game, can the children identify them on flashcards? Divide the class into two. One half says the first part of the line, the other half completes it. The two halves then swop. For example:
             Team A                                                           Team B
     Cinq plus cinq est égale à         …………………………..          Dix
  • Encourage the class to make up clapping rhythms for their French alphabet, as in the second clapping game.

The consultant for this video and suggested activities was Jenny Carpenter, MFL Adviser, London Borough of Barking and Dagenham.



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